MENU
Pij przynajmniej 2 litry wody dziennie!

Wyświetleń: 257 Inne

Pij przynajmniej 2 litry wody dziennie!

Ocena: 4.9/5.0

Pij przynajmniej 2 litry wody dziennie!

Ciało człowieka składa się z około 70% procent wody i już jej 20% utrata jest niezwykle groźna dla życia! W wyniku odwodnienia, zaburzeń pracy wielu narządów i osłabienia może dojść nawet do śmierci, dlatego nie należy zapominać o spożywaniu odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia.

Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) dorosła kobieta powinna wypijać minimum 2 litry wody w ciągu dnia, natomiast dorosły mężczyzna – 2,5 litra wody dziennie. American Institute of Medicine podaje zalecenia dla kobiet w ciąży i Panie spodziewające się dziecka powinny wypijać 2,5 litra wody każdego dnia, a kobiety karmiące ponad 3 litry. Więcej wody powinny przyjmować również osoby przebywające w miejscach, gdzie jest gorąco i upalnie, osoby pracujące ciężko fizycznie, osoby spożywające duże ilości błonnika (40-50 g w ciągu dnia), ale też osoby uprawiające sporty.

Pij przynajmniej 2 litry wody dziennie!

Pij przynajmniej 2 litry wody dziennie!

Organizm można nawadniać wodą, herbatą, rozcieńczonymi sokami owocowymi i warzywnymi, a nawet zupami, przy czym to bez wątpienia czysta woda jest najlepsza i najzdrowsza.

Dlaczego woda jest tak ważna dla naszego organizmu?

  • Poprawia odporność organizmu,,
  • Pozwala szybciej wrócić do zdrowia -nawodniony organizm łatwiej zwalcza bakterie i wirusy,
  • Poprawia trawienie i usprawnia pracę jelit,
  • Pobudza do pracy metabolizm,
  • Zmniejsza bóle głowy,
  • Łagodzi bóle kości i stawów,
  • Nawilża stawy poprawiając ich ruchomość,
  • Oczyszcza organizm z toksyn,
  • Wspomaga pracę wątroby,
  • Wspomaga pracę serca,
  • Zmniejsza ryzyko chorób serca, chorób krążenia, zapobiega chorobie niedokrwiennej serca,
  • Obniża poziom złego cholesterolu,
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi, raka okrężnicy, raka pęcherza, raka jelit (zmniejsza stężenie substancji kancerogennych w organizmie),
  • Wspomaga pracę nerek,
  • Minimalizuje ryzyko wystąpienia infekcji dróg moczowych i pęcherza,
  • Pomaga obniżyć gorączkę,
  • Reguluje temperaturę ciała,
  • Wspomaga odchudzanie (hamuje apetyt i daje uczucie sytości),
  • Poprawia kondycję skóry (nawilża ją, poprawia elastyczność, opóźnia procesy starzenia się skóry, redukuje cellulit),
  • Łagodzi obrzęki,
  • Dotlenia organizm,
  • Wspomaga pamięć i koncentrację, ułatwia proces uczenia się,
  • Poprawia nastrój,
  • Zwalcza zmęczenie,
  • Dodaje energii,
  • Podnosi wytrzymałość organizmu.

Do czego może dojść w sytuacji, kiedy pijemy zbyt mało wody?

Należy wiedzieć, że do niebezpiecznego odwodnienia organizmu dochodzi nie tylko w wyniku gorączki, biegunki czy wymiotów, ale też w sytuacji kiedy zbyt mało nawadniamy organizm. Jeżeli nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości płynów, a przede wszystkim wody, bardzo łatwo może dojść do odwodnienia, a tym samym zaburzenia podstawowych funkcji fizjologicznych organizmu. Już kiedy tracimy około 2- 3% wody możemy odczuwać osłabienie, znużenie, zmęczenie, rozdrażnienie. Bardzo szybko pojawiają się też bóle głowy i zawroty, uczucie suchości w ustach, pragnienie, ale też mogą pojawić się drżenia rąk i wahania ciśnienia tętniczego. Odwodnienie organizmu prowadzi do zaburzeń przemiany materii, zaburzeń pracy wątroby, zaburzeń pracy nerek, zaburzeń funkcji termoregulacyjnych. Odwodnieniu mogą towarzyszyć trudności w oddychaniu, zaburzenia rytmu serca, suchość skóry, zaparcia, utrata masy ciała, stany zapalne błony śluzowej jelit i żołądka. Należy pamiętać, że już niespełna 20 procentowe odwodnienie zagraża życiu i grozi śmiercią!

Jak rozpoznać, że doszło do odwodnienia organizmu?

Wśród najczęstszych objawów odwodnienia można wyróżnić:

  • Uczucie suchości w ustach,
  • Uczucie pragnienia,
  • Znużenie, osłabienie,
  • Rozdrażnienie,
  • Senność (a czasem nadmierne pobudzenie),
  • Rzadkie oddawanie lub nieoddawanie moczu,
  • Ciemnożółty mocz,
  • Zapadnięte oczy,
  • Gorączkę,
  • Bóle głowy,
  • Brak apetytu,
  • Twardy, wzdęty brzuch,
  • Utratę elastyczności i sprężystości skóry,
  • Przyspieszoną akcja serca,
  • Drgawki,
  • Utratę przytomności.

O czym należy pamiętać nawadniając organizm?

Mówi się, że wody nie można przedawkować. Jeśli jednak będziemy spożywać jej zbyt dużo, to możemy liczyć się

Picie wody jest bardzo ważne

Picie wody jest bardzo ważne

z tym, że z naszego organizmu zostaną wypłukane nie tylko szkodliwe toksyny, ale też witaminy, związki mineralne. Wodę powinno się pić często, ale w małych ilościach. Warto też pamiętać, aby pić ją około 15 minut przed posiłkiem i 15 minut po posiłku – nie w trakcie jedzenia!

Jeśli nie woda, to co?

Są osoby, które nie przepadają za zwykłą wodą bezsmakową i szukają jej zamienników. Z picia wody nie wolno całkowicie rezygnować – jest to niezdrowe działanie, można jednak jej częściowe zapotrzebowanie uzupełnić herbatą, sokami, napojami izotonicznymi, zupami, ale też spożywaniem samych warzyw i owoców. Produktami, które doskonale nawadniają organizm są np.:

  • Warzywa: ogórek zielony (zawiera około 95% wody), seler (zawiera około 95% wody), papryka (zawiera około 91% wody), rzodkiewka (zawiera około 95% wody), pomidor (zawiera około 95% wody), seler naciowy (zawiera około 96% wody), brokuły (zawierają około 92% wody), szpinak (zawiera około 91% wody), marchew (zawiera około 87% wody).
  • Owoce: arbuz (zawiera około 92% wody), melon (zawiera około 90% wody), truskawki (zawierają około 90% wody), grejpfrut (zawiera około 91% wody), brzoskwinie (zawierają około 88% wody), ananas (zawiera około 87% wody), morele (zawierają około 86% wody), pomarańcze (zawierają około 87% wody), śliwki (zawierają około 85% wody), jagody (zawiera około 85% wody).
  • Owoce morza: ryby (zawierają około 75% wody), skorupiaki (zawierają około 85% wody),mięczaki (zawierają około 85% wody).

Tagi:

Comments are closed.

FB
Badania laboratoryjne krwi, USG, konsultacje, rehabilitacja. Laboratorium, godziny pracy, przygotowanie do badań, ceny, interpretacja wyników.