MENU
Nigdy nie rozłączaj się pierwszy, gdy dzwonisz po pomoc

Wyświetleń: 496 Inne

Nieuzasadnione wezwanie karetki pogotowia może odebrać komuś życie!

Ocena: 4.9/5.0

Nieuzasadnione wezwanie karetki pogotowia może odebrać komuś życie!

Każdego dnia dyspozytorzy pogotowia ratunkowego odbierają z telefony, w których poszkodowani proszą o przyjazd karetki. Nie było by w tym nic nieodpowiedniego, gdyby nie to, że ambulans bywa wzywany do nieuzasadnionych przypadków: drzazgi w placu, chwilowego bólu głowy, gorszego samopoczucia, a co najgorsze – również dla żartu! Nikt nie myśli wtedy o tym, że w tym samym czasie ktoś inny, ktoś naprawdę potrzebujący może oczekiwać na pomoc medyczną.

Numery alarmowe 999 i 112

Numery alarmowe 999 i 112

Numery alarmowe: 999 i 112 powinien znać każdy. Wzywania pomocy uczą się nawet przedszkolaki, ale to że numery po pomoc  należy znać, nie oznacza, że należy ich nadużywać! Praktyka pokazuje, że niektórzy traktują karetkę jak taksówkę – bo chcą się szybciej dostać do szpitala, albo jak przychodnię na kółkach, ponieważ potrzebują skierowania do specjalisty.

Pogotowie Ratunkowe powinno się wzywać tylko w sytuacji bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia poszkodowanego. Wskazaniem do wezwania pomocy ratowników są też stany nagłe, które mogą doprowadzić do znacznego uszczerbku na zdrowiu. Może brzmi to dość chaotycznie i wydaje się być skomplikowane, bo nie każdy jest lekarzem, nie każdy potrafi rozpoznać stan osoby poszkodowanej, ale w praktyce nie jest to takie trudne. A w każdym przypadku kiedy mamy wątpliwość czy wzywać karetkę czy nie, możemy zadzwonić na Pogotowie Ratunkowe (nr 999) czy Centrum Powiadamiania Ratunkowego (nr 112) i poczekać na decyzję dyspozytora, którego telefonicznie zapoznamy z zaistniałą sytuacją.

– Niektórzy wzywają karetkę kłamiąc  tylko po to, żeby się szybciej dostać do specjalisty albo, żeby zrobić badania, na które w innej sytuacji musieliby czekać kilka miesięcy – mówi ratownik medyczny ze Starachowic. Nie jesteśmy w stanie wiele poradzić na kulejący w Polsce system zdrowia, ciągłe oszczędności i kolejki, ale możemy ratować pacjentów, którzy naszej pomocy naprawdę potrzebują i trzeba nam na to pozwolić.

Każdego dnia odbieramy telefony z błahymi problemami i nieuzasadnionymi prośbami o przyjazd karetki –kontynuuje ratownik. Ręce nam opadają kiedy słyszymy, że mamy szybko przyjechać, bo ktoś ma drzazgę w palcu albo że dziewczyna trzeci dzień cierpi z powodu menstruacyjnego bólu brzucha. Codziennie jeździmy do osób pijanych, zmęczonych, do bezdomnych, do osób z wysypką trwającą od kilku dni i do pacjentów, których bardzo boli głowa, a akurat lek przeciwbólowy się skończył. Słyszeliśmy też przypadki, kiedy karetka przyjechała do chorego psa!

Kiedy należy wezwać ambulans?

Karetka Pogotowia Ratunkowego powinna znaleźć się jak najszybciej o chorych i poszkodowanych, którzy znajdują się w sytuacji zagrażającej ich zdrowiu i życiu. Sytuacje nie cierpiące zwłoki to m.in.:

  • Każdego rodzaju wypadek komunikacyjny (np. wypadek samochodowy, kolejowy, potrącenie pieszego, ale nawet poważny wypadek rowerowy),
  • Upadek z wysokości (np. upadek z rusztowania, z drabiny, z dachu, z okna, z balkonu),
  • Masywny krwotok (np. krwotok, którego nie jesteśmy w stanie zatamować, krwotok, w którym poszkodowany stracił dużo krwi, krwotok z tętnic – szyjnej, udowej, amputacja),
  • Zawał serca (objawy to np. piekący ból w klatce piersiowej, duszność, kołatanie serca, lęk przed śmiercią, osłabienie),
  • Udar mózgu (objawy to np. drętwienie kończyn – jednostronne, zaburzenia mowy – niewyraźne mówienie, opadnięte kąciki ust, zaburzenia widzenia),

a także:

  • Drgawki (np. epilepsja, drgawki spowodowane wysoką gorączką),
  • Ataki duszności,
  • Trudności w oddychaniu,
  • Utrata przytomności,
  • Zaburzenia świadomości,
  • Rany uniemożliwiające samodzielne poruszanie się,
  • Rozległe oparzenie i odmrożenie,
  • Wyziębienie organizmu,
  • Podtopienie i utonięcie,
  • Nagły, ostry ból w klatce piersiowej,
  • Zaburzenia rytmu serca (przyspieszona czy zwolniona akcja serca, arytmia),
  • Porażenie prądem,
  • Ostry ból brzucha,
  • Długotrwałe, męczące wymioty – szczególnie z domieszką krwi,
  • Zatrucia lekami,
  • Zatrucie gazem,
  • Ostra, nasilona reakcja alergiczna (duszność, puchnięcie, wysypka),
  • Gwałtowanie postępujący poród,
  • Udar cieplny,
  • Udar słoneczny,
  • Próba samobójcza,
  • Agresja wynikająca z choroby psychicznej.

Numer 112 jest ogólnoeuropejskim numerem alarmowym, pod który można bezpłatnie dzwonić zarówno z telefonu komórkowego, jak i stacjonarnego. Dzwoniąc na ten numer łączymy się z Centrum Powiadamiania Ratunkowego – miejscem, w którym dyspozytor po uzyskaniu informacji od dzwoniącego wysyła zgłoszenie do Pogotowia, Straży Pożarnej lub Policji – w zależności od danej sytuacji i potrzeb.

Dzwoniąc pod numer 999 dodzwonimy się bezpośrednio na Pogotowie Ratunkowego i dyspozytor tam pracujący, wysyła do nas karetkę. Wybranie numeru 999 pozwala skrócić czas od momentu poinformowania dyspozytora do wyjazdu zespołu ratownictwa medycznego.

W jakich sytuacjach nie należy wzywać karetki?

  • Dla żartu czy zabawy!
  • W sytuacji kiedy stan zdrowia poszkodowanego nie jest zagrożony,

    Kiedy NIE wzywać karetki pogotowia?

    Kiedy NIE wzywać karetki pogotowia?

  • W sytuacji kiedy poszkodowany nie wymaga natychmiastowej pomocy medycznej,
  • W sytuacji kiedy zależy nam na szybszej konsultacji specjalistycznej,
  • W sytuacji kiedy skończył nam się lek, a potrzebujemy recepty,
  • W sytuacji kiedy potrzebne nam jest zaświadczenie o stanie zdrowia,
  • W sytuacji kiedy chcemy przyspieszyć wykonanie badań laboratoryjnych lub obrazowych,
  • W sytuacji kiedy zależy nam na wypisaniu zwolnienia z pracy,
  • W sytuacji kiedy ubiegamy się skierowanie do uzdrowiska,
  • W sytuacji kiedy potrzebujemy zaświadczenia do ZUS-u,
  • Karetki pogotowia nie wzywamy do spraw błahych, np. drzazgi w palcu czy maleńkiego skaleczenia,
  • Karetki pogotowia nie wzywamy do zwierząt!

Jak prawidłowo wezwać pomoc?!

Mogłoby się wydawać, że każdy człowiek potrafi wykonać telefon i wezwać pomoc. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku dzwonienia na Pogotowie Ratunkowe ogromne znaczenie ma kolejność przekazywania informacji dyspozytorowi i jakość tych informacji.

Pierwsze co powinniśmy powiedzieć osobie odbierającej telefon jest MIEJSCE ZDARZENIA. Powinniśmy jak najdokładniej określić miejsce zdarzenia – dokładną miejscowość, ulicę, numer mieszkania, klatkę, piętro,  punkt charakterystyczny dla danego miejsca (np. za sklepem „Stokrotka”, na przystanku, obok szkoły, przed kościołem itp.). Dlaczego ta informacja jest tak ważna? Ponieważ za chwilę może nam się rozładować telefon albo silny wiatr czy burza przerwą nasze połączenie, możemy też nagle stracić zasięg!

Drugą informacją jaką należy przekazać dyspozytorowi jest odpowiedź na pytanie: CO SIĘ STAŁO? Bo jeśli np. miał miejsce wypadek z dużą ilością poszkodowanych, to jedna karetka może nie wystarczyć! Inna karetka przyjedzie do  osoby, która spadła z rusztowania, a inna do osoby, która się topiła. Jeśli miał miejsce wybuch, atak terrorystyczny czy zatrucie gazem – powinny zostać wezwane dodatkowe służby ratownicze.

Bardzo ważna jest też informacja dotycząca ILOŚCI POSZKODOWANYCH osób. Dzięki niej dyspozytor będzie wiedział ile i jakie zespoły wysłać na miejsce zdarzenia.

Nigdy nie rozłączaj się pierwszy, gdy dzwonisz po pomoc

Nigdy nie rozłączaj się pierwszy, gdy dzwonisz po pomoc

Należy wspomnieć W JAKIM STANIE SĄ POSZKODOWANI. Trzeba powiedzieć czy osoba jest przytomna, czy krwawi, czy skarży się na jakieś bóle, może majaczy. Jednak w tym miejscu najważniejszą informacją jest to, czy poszkodowany oddycha. Jeśli poszkodowany stracił oddech czy nastąpiło zatrzymanie krążenia konieczne będzie wysłanie zespołu RM z lekarzem i specjalistycznym sprzętem, przywracającym oddech i krążenie. Tu powinniśmy też powiedzieć czy poszkodowanym jest dorosły, czy dziecko, a może osoba starsza. Również do niemowląt zostanie wysłana inna karetka!

Nie powinniśmy zapominać o przedstawieniu się. Powiedzmy dyspozytorowi KTO WZYWA POGOTOWIE. Bardzo ważne jest też pozostawienie naszego numeru telefonu, być może ktoś będzie chciał się z nami kontaktować. Jeśli znamy poszkodowanego, dyspozytor może chcieć uzyskać od nas więcej informacji o nim (np. czy na coś choruje, czy przyjmuje jakieś leki, w jakim jest wieku).

I bardzo ważne: NIGDY NIE ROZŁĄCZAJMY SIĘ JAKO PIERWSI! Poczekajmy, aż dyspozytor zada nam wszystkie niezbędne pytania, przyjmie zgłoszenie, potwierdzi je i sam zakończy rozmowę.

Tagi:

Comments are closed.

FB
Badania laboratoryjne krwi, USG, konsultacje, rehabilitacja. Laboratorium, godziny pracy, przygotowanie do badań, ceny, interpretacja wyników.