MENU

Wyświetleń: 509 Bez kategorii

Dlaczego warto jeść śliwki?

Ocena: 5.0/5.0

Dlaczego warto jeść śliwki?

Wraz z końcem lata przyszedł  sezon na jedne z najzdrowszych owoców, które rosną w Polsce, czyli śliwki!

Śliwki są pyszne, dlatego bardzo chętnie wykorzystuje się je w kuchni do przyrządzania ciast, kompotów, dżemów, konfitur, pierogów, deserów i dań głównych. Śliwki docenia się nie tylko za ich walory smakowe, ale przede wszystkim za właściwości zdrowotne, jakie zawdzięczają wysokiej zawartości witamin (m.in. A, B6, C, E, K) i składników mineralnych (jak np. wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk) . Pomimo tego, że śliwki różnią się od siebie smakiem i kalorycznością, to zarówno śliwki węgierki, mirabelki, renklody czy śliwy tarniny pod względem wartości odżywczych są do siebie bardzo podobne!

 

Dlaczego warto jeść śliwki?

  • Wspomagają trawienie,
  • Pomagają obniżyć poziom glukozy we krwi,
  • Usprawniają układ nerwowy,
  • Zapobiegają zaparciom,
  • Zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego,
  • Poprawiają apetyt,
  • Regulują ciśnienie krwi,
  • Wykazują działanie antyoksydacyjne,
  • Opóźniają proces starzenia się skóry,
  • Poprawiają samopoczucie,
  • Wykazują działanie przeciwmiażdżycowe,
  • Uszczelniają naczynia krwionośne.

 

Śliwki są doskonałym źródłem witamin i składników odżywczych dla osób w każdym wieku. Mogą być uzupełnieniem diety u małych dzieci, starszaków, młodzieży, dorosłych i osób starszych. Należy jednak pamiętać, że śliwki zjedzone w nadmiarze mogą prowadzić do zaparć, wzdęć czy rozwolnień, dlatego należy je spożywać z umiarem. Ostrożność powinny zachować również osoby zmagające się z chorobami wątroby, wrzodami żołądka, chorobami przewodu pokarmowego,  nadwrażliwością jelitową i cukrzycą (ze względu na dużą zawartość cukru).

 

Odmian śliwki jest bardzo dużo. Niektóre warto jeść na surowo, inne zaleca się do spożycia po  ugotowaniu, upieczeniu, bądź usmażeniu.

Bez względu na to, po jaką śliwkę sięgniemy, warto wiedzieć, jakie wykazują działanie.

Mirabelki

  • Poprawiają krążenie krwi,
  • Obniżają poziom złego cholesterolu,
  • Zmniejszają ryzyko miażdżycy,
  • Wspomagają pracę serca,
  • Wspomagają pracę jelit,
  • Korzystnie wpływają na nerki,
  • Przyspieszają proces gojenia się ran,
  • Nawilżają skórę,
  • Pomagają pozbyć się „pajączków” i pękających naczynek na twarzy,
  • Przeciwdziałają odwapnianiu się kości,
  • Wspomagają leczenie anemii,
  • Zmniejszają reakcje alergiczne organizmu.

Mirabelki można jeść na surowo, ale też warto wykorzystywać je do kompotów, dżemów, syropów, win i nalewek.

Śliwki węgierki

  • Wspomagają pracę układu pokarmowego,
  • Wspomagają apetyt,
  • Zapobiegają zaparciom,
  • Zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego,
  • Niszczą komórki nowotworowe, nie uszkadzając komórek zdrowych,
  • Chronią przed wolnymi rodnikami,
  • Zapobiegają bakteryjnemu zapaleniu pęcherza,
  • Wzmacniają zęby i kości,
  • Regulują gospodarkę wodną organizmu,
  • Regulują gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu.

Śliwka węgierka smakuje doskonale na surowo, jak również w knedlach, pierogach, powidłach i ciastach.

Renklody

  • Wykazują działanie antynowotworowe,
  • Działa przeciwmiażdżycowo,
  • Działają przeciwzapalnie,
  • Wspomagają układ nerwowy,
  • Wspomagają pracę mózgu,
  • Poprawiają pamięć i koncentrację,
  • Poprawiają samopoczucie,
  • Poprawia apetyt,
  • Działa przeczyszczająco.

Renklody świetnie smakują na surowo, jak i w przetworach: konfiturach, kompotach, galaretkach.

Śliwa tarnina

  • Wspomaga leczenie dolegliwości ze strony układu moczowego,
  • Łagodzi stany zapalne układu moczowego,
  • Wykazuje działanie przeciwbiegunkowe,
  • Działa przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie,
  • Pomaga w leczeniu nieżytów żołądka i jelit,
  • Obniża ciśnienie krwi,
  • Zapobiega tworzeniu się miażdżycy,
  • Zapobiega powstawaniu zakrzepów,
  • Zmniejsza ryzyko chorób serca,
  • Odwar z suszonych owoców tarniny zapobiega anginie.

 

Śliwa tarnina ze względu na  bardzo kwaśny smak najlepiej sprawdza się w przetworach: dżemach, konfiturach, marmoladach, nalewkach, winach i likierach.

Ponieważ w pestkach tarniny występuje kwas pruski (cyjanowodór) nie wolno ich gnieść ani rozgryzać. O ile połknięcie całej pestki może nie być szkodliwe dla zdrowia, to zjedzenie rozgryzionej czy zmiażdżonej pestki jest trujące!

 

Comments are closed.

FB
Badania laboratoryjne krwi, USG, konsultacje, rehabilitacja. Laboratorium, godziny pracy, przygotowanie do badań, ceny, interpretacja wyników.